Blog & Nyheder
Elever på erhvervsskole oplever positive effekter af dynamisk belysning
Forbedring af hukommelse og opmærksomhed
Så er vi her igen. Vi dykker ned i en undersøgelse fra en erhvervsskole.
Sidst kiggede vi på en 4. klasse i folkeskolen, men nu er vi gået videre til lidt ældre elever; 17- 20 år gamle.
Dynamisk belysning eller dynamisk lys, kært barn har mange navne, har igen påvist sine positive effekter.
En undersøgelse udført af OSRAM og Transfercenteret for Neurovidenskab og Læring i Tyskland, viste at elever mellem 17 og 20 år, fik øget deres opmærksomhed og deres kognitive præstationsevne.
Bedre søvn
Ud over det, fik eleverne også en bedre søvnrytme.
Eleverne blev bedt om at føre dagbog om deres søvnrytme, som efterfølgende blev analyseret. Effekten af dynamisk belysning gjorde, at eleverne fik et forbedret søvnmønster og simpelt hen gik tidligere i seng.
Og søvn er simpelthen så vigtigt, når man skal sidde på skolebænken og lære nye ting.
I selve undersøgelsen deltog i alt 68 elever fra en erhvervsskole i Tyskland. De blev målt på forskellige tests, som havde til formål at måle deres koncentration og deres kognitive præstation.
Dynamisk belysning – bedre end kaffe
Undersøgelsen viste en lang række positive resultater og en forbedring af elevernes hukommelse, opmærksomhed, kognitiv præstationsevne.
En anden sjov ting, var at man fandt ud af at lys, som virkemiddel har en kortvarig effekt. Sammenlignet med kaffe, så vil effekten af lys forlade din krop i løbet af 1-2 timer, hvor kaffe tager 4-6 timer.
Men lys er nok lidt sundere end kaffe.
Man kan altså se de positive effekter, af at installerer dynamisk belysning i skoler rund om i Europa.
Jeg synes at Danmark skal med på den bølge af lys, som lige nu er i gang.
Det at få imiteret døgnrytmen indenfor med grundbelysningen, har klare fordele. Det viser undersøgelserne gang på gang. Jeg ville da ønske at min gamle skole havde dynamisk belysning, den gang jeg læste.
Kilde: (Studie: Lysets virkning på elevers præstationsevne OSRAM og Transferzentrum für Neurowissenschaft und Lernen)